Programma Groei & Bloei Gouda eo in 2024!

Tijdens de goed bezochte nieuwjaarsbijeenkomst van 26 januari jl. is het programma voor 2024 gepresenteerd. Bij de ontvangst was er koffie/thee en een petit four met het logo van het 85-jarig bestaan van onze afdeling. De lezingen en de excursies zijn geïntroduceerd bij de leden. Hierop werd enthousiast gereageerd.

Dit jaar worden er ook weer 2 workshops ingepland op een nieuwe locatie, Atelier Natuurschatten in Haastrecht.

Bekijk het hele programma op onze website en plan alvast activiteiten die je wilt bezoeken.

We danken Patricia Niewold en Trudy Doolaard voor het organiseren van de lezingen en Marieke de Klerk en Trudy de Jonge voor het organiseren van de excursies.
De dames hebben veel tijd besteed aan de organisatie en hebben weer gezorgd voor een mooi programma.

Hierbij de link naar het programma met de details. Je kunt je direct aanmelden voor de excursies en de workshops.

Onderaan de Vooruitblik het hele programma.

Jaarvergadering alleen voor leden - Maandag 12 februari 2024

Adres: Le Patapouf, Kolkmanstraat 1-3, 2805 CG Gouda

De jaarvergadering vindt dit jaar iets eerder plaats dan dat je van ons gewend bent, namelijk op maandag 12 februari. De vergadering start om 19.30 uur met aansluitend een lezing.

De uitnodiging met de agenda voor de komende ledenvergadering en overige vergaderstukken vindt je binnenkort op de website.

De jaarvergadering is alleen voor leden.

Lezing: Een tuin voor het nieuwe klimaat - Margareth Hop - Maandag 12 februari 2024

Adres: Le Patapouf, Kolkmanstraat 1-3, 2805 CG Gouda

Aansluitend op de ledenvergadering vindt de lezing 'Een tuin voor het nieuwe klimaat' gehouden door Margareth Hop plaats. Deze lezing begint om 20.15 uur en duurt tot ca 22.15 uur.

Zijn er geen hittegolven en recorddroogte, dan zijn er wel plensbuien: Nederlandse zomers worden extremer.
Hoe bereid je een tuin voor op dit nieuwe klimaat? Het liefst met planten die zichzelf kunnen redden, maar wat zijn soorten die bestand zijn tegen langdurige droogte en hitte? Welke planten kunnen tegen tijdelijk onder water staan? Die komen van pas als de regenpijp afgekoppeld wordt. Gelukkig blijken veel bekende tuinplanten echte klimaatkanjers te zijn, en ze leggen nog CO2 vast ook.
Met de goede plantenkeus en met simpele tips voor het inrichten van de tuin is overlast te verminderen en werk te besparen.

Beplantingsdeskundige Margareth Hop vertelt met veel voorbeelden over hoe dat eruit kan zien: een aantrekkelijke tuin, klaar voor het nieuwe klimaat.
Meer info vind je hier.

Excursie: Slot Zuylen, de stinzentuin en rondleiding door het Slot - Vrijdag 8 maart 2024

Vertrekadres: Groenhovenpark, Heuvellaan 1, Gouda

Vertrek 10.00 uur - terugkomst 16.00 uur

Langs de Vecht is in het jaar 1250 Slot Zuylen ontstaan. Ontdek het rijke verleden van Slot Zuylen!
Na de koffie/thee bezoeken wij de kasteeltuin van Slot Zuylen waar een mooie mix van Midden- en Zuid-Europese stinzenflora te zien is.

Na een bezoek aan de tuin zullen wij in het Koetshuis genieten van een (eenvoudige) lunch.

Daarna krijgen we een rondleiding door een groot aantal kamers van het Slot.
Dompel je onder in de verhalen van het kasteel!

• Prijs leden: € 46,-, niet-leden € 53,- incl. vervoer, entree en rondleiding door tuin en slot Zuylen binnen, koffie/thee en lunch in het koetshuis.
  • Bij gebruik van Museumjaarkaart of Vriendenloterij VIPkaart € 15,- korting
  • Min 10 / max 15 personen
  • Aanmelden uiterlijk 15 februari 2024

Meer informatie vindt je hier.

Lezing: Mooie borders, prachtige combinaties - Martje van den Bosch - Maandag 18 maart 2024

Adres: Le Patapouf, Kolkmanstraat 1-3, 2805 CG Gouda

De lezing begint om 19.30 uur en duurt tot ca 22.00 uur.

Wat je mooi vindt, is natuurlijk persoonlijk. Wat je in een tuin graag ziet, hangt daarnaast ook af, van wat je graag terugvindt in de tuin. De één wil in een tuin tot rust komen, de ander zoekt er juist levendigheid.
    Toch kunnen we stellen, dat een tuin bevredigend voor het oog is, als er sprake is van een zekere harmonie.
    Tijdens deze lezing hoort u, welke aspecten daarin een rol spelen, zoals kleur, vorm, herhaling, stijl, opbouw en functies van beplanting.

Martje geeft daarbij handige tips and tricks voor nieuw te ontwerpen als bestaande borders om in uw eigen tuin mee aan de slag te gaan. Zij illustreert haar verhaal met veel foto’s van De Tuinen in Demen.

Paasworkshop - Woensdag 20 maart 2024

Adres: Atelier Natuurschatten, Hoogstraat 94, Haastrecht

De workshop begint om 19.30 uur.

Met Pasen om de hoek willen we je graag uitnodigen voor een inspirerende en creatieve workshop groendecoratie! Laat je betoveren door de frisse geuren en levendige kleuren van lentebloemen en ontdek hoe je je huis kunt omtoveren tot een sfeervolle oase.
    Wat kun je verwachten tijdens deze workshop:

• Stap-voor-stap begeleiding bij het maken van prachtige groendecoraties voor Pasen.
    • Tips en trucs van ervaren bloemsierkunstenaars.
    • Een gezellige sfeer waar je kunt genieten van leuke gesprekken en nieuwe vrienden kunt maken.
    • Alle materialen worden verstrekt, dus je hoeft alleen maar je creativiteit mee te brengen.

Of je nu een doorgewinterde bloemschikker bent of nog nooit eerder met bloemen hebt gewerkt, deze workshop is geschikt voor alle niveaus. Kom alleen of nodig een vriend of familielid uit om samen te genieten van een gezellige avond vol creativiteit.

• Prijs voor leden € 25,-, niet-leden € 30,-
    • Min 6 / max 14 personen